کنفرانس بین المللی علامه اقبال لاهوری برگزارشد

کنفرانس بین المللی علامه اقبال لاهوری برگزارشد

دانشگاه جی سی شهر  فیصل آباد ایالت پنجاب  با مشارکت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران کنفرانس دو روزه بین المللی علامه اقبال لاهوری را برگزار كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دانشگاه جی سی شهر فیصل آباد ایالت پنجاب نهم آذرماه91  با مشارکت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران کنفرانس دو روزه بین المللی علامه اقبال لاهوری را  با حضور شفیق چوهدری وزیر اسبق مالیات و دارایی و نماینده اسبق مجلس ملی پاکستان ، عباس فاموری وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ ایران درلاهور، قهرمان سلیمانی رئیس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی اسلام آباد، ذاکر حسین رئیس دانشگاه فیصل آباد،طاهر تونسوی رئیس گروه زبان های شرقی دانشگاه جی سی فیصل آباد ، غلام اکبر استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی سی فیصل آباد و عبدالحمید عبد الهیان ، حبیب الله عباسی و غلامعلی فلاح قهررودی اقبال شناسان برجسته ایران ، حسین باهر بنیانگذار مکتب رفتار شناسی و مشاور امور رفتاری و استاد دانشگاه و دبیر کل آکادمی مدیریت ایران و عضو افتخاری عرفان برای صلح جهانی و همچنین روسای شعبه اردو کشورهای پاکستان، هند، ترکیه، مصر و...  وجمع کثیری از اساتید  وشخصیت های فرهنگی برگزار نمود.

مراسم ابتدا با تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، سپس خانم میمونه مبارک نعت حضرت رسول اکرم (ص) را قرائت نمود.

"جاوید اقبال" رئیس اسبق دادگاه عالی ایالت پنجاب در خصوص نقش علامه اقبال لاهوری در استقلال پاکستان گفت:تاسیس و استقلال پاکستان حاصل فکر اجتهادی علامه اقبال است.

وي افزود:برای اینکه پاکستان به یک مملکت اسلامی نمونه تبدیل شود ، ما بایستی نکاتی را که حضرت رسول اکرم (ص) در اولین بیانیه رسمی " میثاق مدینه" اشاره نمود را در پاکستان رایج کنیم که علامه اقبال لاهوری این بیانیه " میثاق مدینه" را جمهوری روحانی می خواند که در آن  توحید و اسلام را با توجه به مفاهیم قرآن و سنت تفسیر نموده است.

فرزند علامه اقبال لاهوری در ادامه افزود:  شناخت نوجوانان به زبان و ادبیات فارسی می تواند آگاهی و فهم آنان را جهت ایجاد مملکت اسلامی نمونه  کمک شایانی بنماید. بنا به افکار و توصیه های  علامه اقبال لاهوری امروز ما بایستی به منظور تاسیس یک مملکت اسلامی نمونه از " نظام حکومت ملوکیت، روحانیت، خانفاهیت و پادشاهی " نجات حاصل کرده واجتهاد اسلامی را در جامعه ترویج دهیم.

"قهرمان سلیمانی" رئیس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی  دراسلام آباد  با اشاره به  " حریت اسلامی، سر واقعه کربلا از دیدگاه علامه اقبال لاهوری" اظهار داشت:جای بسی خرسندی است که اندیشمندان و اقبال شناسان برجسته جهان و پاکستان به منظور دو رویداد مهم " افتتاح اتاق ایرانشناسی و کنفرانس دو روزه بین المللی علامه اقبال لاهوری" گرد هم آمده اند. بیش از نیمی از میراث شعری علامه اقبال لاهوری به زبان فارسی است و خوشبختانه ستاد برگزاری " کنفرانس دو روزه بین المللی علامه اقبال لاهوری " اساتید و اقبال شناسان برجسته ایرانی را دعوت نموده است امیدواریم این اساتید محترم حق شعری علامه اقبال لاهوری را در مقالات خود به نحو احسن ایفا نمایند.

وي گفت: تمام دنیا ذهن و روح و همه شاکله هویتی نسلی که انقلاب اسلامی را بوجود آورده اند مرهون علامه اقبال لاهوری هستند.

فهرماني گفت: امروز نوعی ادای دین به مردی بزرگواری است که معمار تجدید بنای تفکر اسلامی و از جمله بزرگترین کسانی است که در شکل گیری اندیشه انقلاب اسلامی سهیم و دخیل بوده است.

وي افزود:بی تردید علامه اقبال لاهوری جزء بزرگترین متفکر اسلامی در یک قرن حاضر است. از آنجائیکه علامه اقبال لاهوری درصدد تغییر و تحول در جهان اسلام بوده است در این راستا می توان به یک شخصیت تاریخی  دیگر آن زمان " سید جمال الدین اسد آبادی " نیزاشاره نمود. سید جمال الدین اسد آبادی به منظور تغییر و تحول جهان اسلام  و شاکله قدرت دربارهای عثمانی، ایرانی، افغانستان، فرانسه و لندن را  زیر پا گذاشت ولی وی در محقق کردن رویای خود شکست خورد.علامه اقبال لاهوری از شکست سید جمال الدین اسد آبادی به این نتیجه رسید که تغییر و تحول در دربار پادشاهان مشکل را حل نمی کند بلکه باید در ذهن و فکر و روح مردم تغییر و تحول ایجاد نماییم و این شاه کلید تحول در جهان اسلام خواهد بود.

فهرماني ادامه داد:به درستی که در جهان تشیع دو متفکر بزرگ اسلامی" شهید آیت الله مطهری و دکتر شریعتی "با آموزه و گفتمان  علامه اقبال لاهوری در خصوص کربلا همراه شده اند زیرا   بنا به تفکر این دو بزرگوار ،حادثه عاشورا عبور از یک سنت و تبدیل کردن سنت به بخش زنده و حیات فرهنگ و اجتماعی مسلمانان است.

"ذاکر حسین"، رئیس دانشگاه جی سی فیصل آباد در بخشی از سخنان خود گفت:علامه اقبال لاهوری همواره ارزش های غیر انسانی ، تعصب،نژاد رنگ را نفی کرده و همیشه درصدد گسترش ارزش های والای انسانیت  بوده و لذا نوجوانان و جوانان برای پیشرفت  در زندگی بایستی از افکار علامه اقبال لاهوری پیروی کنند.

"شهزاد قیصر "،رئیس آکادمی اقبال پاکستان در خصوص " نظریه بازسازی اندیشه اسلامی از دیدگاه علامه اقبال لاهوری"، وهمچنین " اشرف" از ترکیه در خصوص " مطالعات علامه اقبال لاهوری در ترکیه" سخنرانی نمودند.

در پایان " طاهر تونسوی "،رئیس گروه زبان های شرقی دانشگاه جی سی فیصل آباد از خانه فرهنگ و دولت جمهوری اسلامی ایران جهت ایجاد اتاق ایرانشناسی در دانشگاه جی سی فیصل آباد تقدیر و تشکر نمود.

 شایان ذکر است کنفرانس دو روزه علامه اقبال لاهوری در چهار نشست با حضور اقبال شناسان برجسته پاکستان و دیگر کشورهای جهان از جمله ایران، هند، ترکیه ، مصر و... برگزار شد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:کنفرانس بین المللی علامه اقبال لاهوری برگزارشد, | 19:47 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=